Saturday, February 2, 2013

melentur buluh biarlah daripada rebungnya

 assalamualaikum

hujung minggu adalah untuk masa rehat kita. tapi tak salah apabila hujung minggu kita diisi dengan program yang memberi manfaat kepada diri kita dan juga orang lain kan. niat itu penting.

Alhamdulillah. untuk pertama kalinya nini menjadi fasilitator untuk program Kem Bestari Solat bersama 11 orang bakal guru dan guru-guru J-Qaf SK Permatang Tok Dik, Kulim Kedah. sebelum ni pernah la dengar nana ngan yayang ke masjid untuk kem macam ni. tapi bersama ustaz dan ustazah mereka lah. awal-awal tu segan jugak nak jadi fasi untuk murid-murid darjah 3 ni. yela. nini tak pernah lagi SBE ke praktikum ke untuk mengajar budak2 di sekolah. tapi bila fikir balik. budak darjah 3. hurmmm. boleh la kot. hehee.

dan bila sampai ja kat sekolah itu. '’ Ya Allah. kecik nya adik-adik ni. comel-comel plak tu. yang lelaki pakai baju melayu siap bersongkok. yang perempuan pakai baju warna-warni bertudung. alahaiii. comel sungguh!” barulah rasa lega sebab semua kecik-kecik. tak da la nervous sangat jadinya. hii. lepas dengar taklimat dari ustazah J-Qaf, kami dibahagikan ke dalam kumpulan dan mengikut kelas masing2. nasib baik satu kelas 7 orang murid. dan murid kelas nini semuaanya perempuan. maka, sangat legalah Nurul Izni Bt Ishak kan.  -.-  

20130201_105951
oke cukup 7 orang.

 jom naik ke kelas semua. baik ustazah. 7 orang murid perempuan beratur naik ke tingkat satu bersama ustazah mereka. hehehe. USTAZAH. segan dan rasa sangat pelik ja rasa bila budak-budak tu panggil ustazah. dalam kelas. alhamdulillah. semua murid baik2 dan banyak cakap. penat jugak nak layan budak2 ni. kita tanya yang kat tepi skali. yang kat belakang dan depan pun nak jawab. haaa. macam layan adik-adik ja semua. dah la macam2 soalan yang diaorang tanya.

ustazah orang mana?
ustazah datang dengan kereta apa tadi?
ustazah dah kawen?
ustazah dah ada anak ke?

oke. tanya bab kawen ye adik-adik nii. tambah tambah diaorang tengok fone ada gambar baby. tanya plak baby mata bulat ni anak sapa. mestilah baby darwish anak sedara ustazah. haaa. melayan lebih-lebih pun tak boleh jugak budak-budak ni. kang tak jadi kerja nak tanda buku diaorang. dah macam jadi cikgu bila kena tanda satu-satu buku murid-murid ni. siap buat amali untuk bagi diaorang cepat faham. ambik pengalaman nak jadi cikgu nanti la ni. heee. seronok tauuuu!


 :::12 orang bakal guru dan guru-guru J-Qaf:::

“haaa. sorang-sorang datang kat depan. baca surah-surah dan ayat-ayat untuk bacaan dalam solat.”
semua nak datang depan. dan akhirnya nini kena pilih murid yang kat tepi dulu sebab semua murid-murid aktif dalam kelas. penilain bermula.
  
20130201_091735
senyumm…

comel kan adik ni. semua bacaan dalam solat dah dihafal. diantara 7 orang murid dalam kelas nini, adik ni la yang dah hafal semua bacaan dalam solat. alhamdulillah. dan tak terkejut apabila nini tanya dia dapat no berapa dalam kelas. kawan-kawan dia cakap dia dapat no 1. semoga menjadi anak yang solehah ye.

20130201_092117
.buku rekod pencapaian.

  
20130201_114711
.amali solat.

pengalaman manis bakal seorang guru pastinya tak dapat dilupakan oleh nini dan kawan-kawan semua. lega bila dapat tengok murid-murid dapat belajar solat dengan baik dan semua bacaan dalam solat-solat dengan betul dan lancar. sebab pada masa mereka kecil sebeginilah didikan yang betul perlu diberi supaya mereka dapat beribadat dengan baik kelak nanti. insyaallah. :)

‎"Solat itu tiang agama,sesiapa mendirikannya bererti dia mendirikan agama,dan sesiapa yang meninggalkannya,bererti dia meruntuhkan agama."
Hadis riwayat daripada Rasulullah SAW.

1 comments:

D-SIM said...

si kecil cilik, bakal penggegar dunia tu :D