Friday, December 23, 2011

renungan : sabar itu separuh daripada iman




assalamualaikum





orang cakap. sabar itu separuh daripada iman right? mestila. sedangkan Allah Ta'ala telah berfirman : "nescayalah sedikit cubaan akan diberikan kepada kamu semua seperti ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. kemudian sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang bersabar." (al-Baqarah : 155 )

dalam hidup ni. kadang-kadang kita diberi dugaan kan. sama ada berat atau ringan. namun. ingat laa. bahawa Allah memberi sesuatu dugaan kepada hambanya mengikut kemampuan hambanya itu sendiri. means dugaan yang diberi tu boleh dihadapi oleh hambanya. so, kalau kita mendapat sesuatu dugaan tu. cepat cepat la berdoa. minta pertolongan daripada Allah. sesungguhnya tiada lagi tempat bagi seseorang manusia itu untuk mengadu selain Allah s.w.t.

kalau kita lihat. jarang sangat kita bersyukur dengan ujian dan dugaan yang telah diberikan . padahal, ujian yang Allah beri kat kita tu laa memberi banyak peringatan supaya kita supaya kembali dekat kepada-Nya. supaya kita ingat kepada-Nya. supaya kita perbanyakkan amalan yang baik dan memohon doa kepada Dia.







As HE promise HE will always be there





"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat sekali kecuali bagi orang yang khusyuk." - [Surah al-Baqarah:45]


"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh,Allah beserta orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah:153]

Wahai hati, bersabarlah. Jangan berputus asa dan teruskanlah berjuang, mohonlah pertolongan dan perlindungan daripada Allah. Dan yakinlah bahawa cukuplah Allah sebagai penolong.



sumber : i luv islam.com



p/s : sama sama kita mencari redha Allah.
 insyaallah. amin





18 comments:

Teenager Housemaid said...

T.T
thanks for the nice sharing...
:)

eiyzniey said...

@Teenager Housemaid
Untuk renungan bersma..
:)

Uchi kay-f @hmad said...

teringat kata2 pak hamka.."Didalam ilmu tasauf antara syukur & sabar ia seumpama sepasang sayap bagi sebuah kapal terbang.sebelah kanan syukur sebelah kiri sabar.syukur itu imbangan bagi sifat sabar.syukur bile nikmat dtg,sabar seketika nikmat itu pergi atau hilang".......

sumber dipetik:http://uruchimaru-kf.blogspot.com/2010/09/syukur-sabar-akan-setiap-nikmat.html


bagus catatan ini nini..^-*

eiyzniey said...

@Uchi kay-f @hmad
Thanks uchi..
Syukur dan sabar...
:)

nurhaniszamshah said...

:) thanks for sharing nini.
kena selalu ingat, Allah selalu ada dengan kita mcm mana keadaan sekalipun.

chemay said...

kena sabar even betapa berat pon masalah yang kite hadapi kan?
btw nice sharing dear.
:)

ashafanie said...

Sabar itu penting dalam kehidupan kan..

eiyzniey said...

@nurhaniszamshah
Yaaa..kita xsendirian.
Allah sentiasa ada ngan kita..
:)

eiyzniey said...

@chemay
Yaaa..jgn terlalu cpt mrah..
Cuba la bawa brsabar dlu..
Bru semua benda jadi ok..




@ashafanie
Sbar kan separuh drpd iman..
:)

izyantyPersonalTaste said...

kena terus bersabar n bertawakal kan...nice info :)

Anum said...

thanks for sharing :)

Nia Ridzwan said...

nice :)

betul tu, Allah sentiasa ada. tapi hamba-Nya yang kadang2 lupa. bila susah baru nak doa, baru nak mohon pertolongan. sepatutnya setiap masa kita kena bergantung kepada-Nya, yang tak mati :')

Nelly The Strange said...

orang yang sabar mesti dapat kawal marahnya
:)

amirah said...

sabar itu indah..: )

qemaishak said...

Suka lagu maher zain tu:)

Pocket said...

sabar kena terus sabar,
takder benda yg positif pun
yang buleh dapat dari melenting.

tq sis. u've contributed in my
decision making today.
:D

Nur Aischa said...

menimbulkan kesedaran dlm diri aisyah bila baca post ni.. hmm sama2 lah kita cari keredhaan Allah..

Eera Shera said...

bila kita dlm kesusahan kita akan selalu ingat Tuhan..