Friday, June 8, 2012

hati Al-Quran




 assalamualaikum


sungguh besar pahala kita membaca ayat-ayat suci Al-Quran. tahukah kita bahawa hati Al-Quran ialah Surah Yaasin dan banyak pahala membacanya. kalau selalu amalkan membaca Surah Yaasin setiap pagi lagi bagus. lagi bagus sekiranya kita dapat menghafal surah ini dengan betul.

selain tu. kita boleh sedekahkan surah yaasin kepada ibu bapa kita, orang yang telah meninggalkan dunia lebih awal daripada kita, untuk kesejahteraan kita setiap hari dan kepada saudara kita yang dalam kesusahan seperti di Syria pada hari ini.
 :')








fadhilat surah Yaasin :

" Daripada Ma'qal bin Yaasar r.a, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : " Hati Al-Quran ialah Surah Yaasin, tidaklah dibaca seorang lelaki surah tersebut mengharapkan Allah dan kampung akhirat melainkan diampunkan oleh Allah dosanya, dan bacalah Surah Yasiin kepada mereka yang hampir akan mati dan setelah mati."
(HR Ahmad, Abu Daud dan An-Nasaai)




" Telah bersabda Rasulullah SAW : Sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Quran ialah Surah Yaasin ; barangsiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya ditulisnkan pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Quran seluruhnya. "
( HR At-Tarmizi dari Anas r.a)




p/s : sama sama kita mencari redha Allah. 
insyaallah :)



4 comments:

Nurhanis Zamshah said...

sekali seminggu pun sebenar nya sudah cukup besar rahmat Nya kan ini kan pula kalau amal hari-hari bila bekesempatan. :)

eiyzniey said...

insyaallah. dengan rahmatNya.
:)

Jay said...

kalau dapat baca tiap2 hari selepas solat fardhu lebih baik..tapi Allah lebih suka beribadat secara istiqamah..yg wajib2 buat yang sunat mengikut kemampuan kita..:)

eiyzniey said...

istiqamah.
insyaallah yang sunat pun sma2 kita bt
:)